MACIKY 2020
Hlavným cieľom a účelom projektu "MACIKY2020" bola podpora kultúrnych aktivít a spoločensko-vedných aktivít v oblasti ľudských práv a slobôd a predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie, ako aj poukázanie na nárast "antirasistických prejavov v spoločnosti, šikane deti na školách a týraní žien", kde počet prípadov - aj v dôsledku pandémie covid-19 a s tým spojenými obmedzeniami s núteným pobytom "doma" a obmedzeniami vo vyučovacom procese úzko súvisí.
Projekt umožnil znevýhodnenej skupine obyvateľstva, konkrétne deťom a mládeži zo slabšie ekonomicky situovaných rodín, detských domovov a iných sociálnych zariadení, nahliadnuť do možností a zúčastniť sa aktivít, ktoré dosiaľ nepoznali v takom kontexte, ako im to tento projekt predstavil. Deti a mládež ako účastníci projektu spoznali nové možnosti (v novej pandemickej dobe) ako sa adekvátne pripraviť na život v spoločnosti, ktorá ich musí akceptovať, pretože sú tiež jej súčasťou a majú v nej právo plnohodnotne žiť, vyvíjať sa, pracovať a zúčastňovať sa na jej kultúrnom živote so všetkým, čo ponúka. Projekt apeloval na rozvoj jednotlivých talentov detí a mládeže, predostrel im možnosti rozvoja ich kreatívneho myslenia, dôraz kládol na špecifické schopnosti jednotlivcov počas tvorivých dielní. Neopomenuli sa ani pohľady na súčasný technický a multikulturálny rozmer našej spoločnosti. Projekt deťom a mládeži predstavil možnosti aktívne sa podieľať na trhu práce, možnosti nastúpiť štúdium pre tieto deti na základe ich schopností a zručností.
Účastníci projektu nazreli na svoje okolie ako na kultúrne prostredie, v ktorom môžu spoznávať pozitívne hodnoty a čerpať z nich pre svoj život, ktorý sa tak stane krajším a pestrejším. Projekt im napriek problémov s covid-19 otvoril oči v oblasti používania IT technológií a on-line prenosov, dal im aj iný náhľad na spoločnosť, možno pozitívnejší, aký mali doteraz. Na základe realizácie jednotlivých modulov dielní a aktivít pre túto skupinu detí a mládeže možno dedukovať zlepšenie ich subjektívneho postavenia voči sebe samým, zlepšenie komunikácie medzi rovesníkmi navzájom, zlepšenie sebaúcty aj úcty voči druhým, pocitu vlastnej hodnoty a túžbu rozvíjať sa v tejto spoločnosti. Projekt všestranne apeloval na zlepšenie celkového postoja mladého človeka zo znevýhodnenej skupiny, a to tak vo vzťahu k sebe samého, ako aj vo vzťahu k spoločnosti. Účastníci ale aj návštevníci programu, zvlášť dospelí, ale aj rovesníci z prostredia lepšie situovaného po ekonomickej stránke, sa taktiež dozvedeli nové informácie o živote deti a mládeže zo znevýhodneného prostredia, pre ktorú bol hlavne tento projekt určený. Projekt v každom prípade napriek nepriaznivým proti pandemickým opatreniam priniesol pozitívne ohlasy a konkrétne formy pomoci účastníkom projektu po každej stránke svojho zamerania, o čom svedčí aj túžba organizátorov, ako aj účastníkov, pokračovať v danej myšlienke aj do budúcna, v jeho 2.ročníku.